Master Painting & Sculpture Evening - aukcja dzieł dawnych mistrzów w Sotheby's
Wieczorna Aukcja Malarstwa i Rzeźby Mistrzów będzie szczególnie
reprezentowana przez grupę prac hiszpańskich artystów, między innymi z Martwą naturą Diego Velasqueza,
imponującymi Mistycznymi zaślubinami
Świętej Katarzyny Francisco Zurbarana, obrazem Chusta Świętej Weroniki przypisywanemu El Greco i wieloma grafikami
z cyklu Kaprysy Francisca de Goi. Z
włoskich mistrzów nie zabraknie Botticellego, ostatnio bowiem każdego roku
pojawiają się obrazy jego pędzla lub pochodzące z jego warsztatu. Warto się
przyjrzeć obrazowi Orazia Gentilleschi i Florze
Willema Drosta z czasów bytności artysty w Wenecji. Poniżej subiektywny
przegląd.
Madonna z Dzieciątkiem
i św. Janem Chrzcicielem, tondo Sandra Botticellego i jego warsztatu z
przewidywaną ceną sprzedaży od 500 tysięcy do 700 tysięcy dolarów to jeden z
piękniejszych obrazów oferowanych na aukcji. Datowanie na koniec 1480 roku,
kiedy artysta powrócił do Florencji z Rzymu po wykonaniu fresków w Kaplicy Sykstyńskiej.
Motyw klęczącej przy Dzieciątku Madonny Botticelli wykorzystał później (1485) przy
malowaniu obrazu obecnie znajdującego w Szkockiej Galerii Narodowej Madonna adorująca śpiące Dzieciątko. Z
jego warsztatu pochodzi także sprzedane w 2011 w Sotheby’s w Londynie tondo Madonna z Dzieciątkiem i św. Janem
Chrzcicielem, obecnie w prywatnej kolekcji, zakomponowane w podobny sposób.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.7.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.7.html
Madonna z
Dzieciątkiem, św. Janem Chrzcicielem i aniołami, drugie sprzedawane na
aukcji tondo Botticellego i warsztatu to dzieło powstałe między 1505 a 1510
rokiem, czyli u schyłku życia malarza. Jego cenę sprzedaży oszacowano od 600
tysięcy 800 tysięcy do tysięcy dolarów. Kompozycja postaci jest podobna do
innych dzieł artysty, między innymi Madonny
z Dzieciątkiem i aniołami ze zbiorów Bob Jones University lub Madonny z Dzieciątkiem i św. Janem
Chrzcicielem z muzeum w San Paulo w Brazylii.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.11.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.11.html
Tondo Madonna z
Dzieciątkiem ze św. Janem Chrzcicielem, św. Antonim i dwoma aniołami pędzla
Mistrza Madonny Ponterosso z możliwą identyfikacją autorstwa Giovanniego di
Papino Calderini z estymacją od 400 tysięcy do 600 tysięcy dolarów. Obraz
charakteryzuje nietypowe przedstawienie dorosłego Jana Chrzciciela obok Madonny
z Dzieciątkiem.Przepełnione symboliką tondo pochodzi z przełomu XV i XVI
stulecia. Przypisanie tonda Giovanniemu di Papino Calderini na podstawie
zachowanego fresku w sanktuarium di Santa Maria al Ponterosso Tronująca Madonna autorstwa malarza.
Wzorcem dla tego fresku natomiast był obraz Perugina Tronująca Madonna z Dzieciątkiem między św. Janem Chrzcicielem i św.
Sebastianem z Galerii Uffizi. Obraz jest niekwestionowanym arcydziełem i
nie dziwi fakt, że właśnie tym płótnem Sotheby’s firmuje Master Paintings&Sculpture Week.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.9.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.9.html
Flora Willema
Drosta to obraz reprezentacyjny dla malarstwa niderlandzkiego oferowanego na
aukcji. Dzieło estymuje pomiędzy 400 a 600 tysięcy dolarów. Sotheby’s powołuje
się na podobieństwo do Flory Tycjana,
ale zaznacza także, że Drost prawdopodobnie nie widział dzieła osobiście. Z pewnością
jednak zapoznał się z dziełami weneckich kolorystów podczas swojego pobytu w
mieście na lagunie około 1650 roku, a obrazy pędzla Parisa Bordone, czy Palmy
Il Vecchio były z pewnością inspiracją dla malarza z Amsterdamu. Obrazem
podobnym kompozycyjnie do oferowanego na aukcji jest także Batszeba z listem króla Dawida (1654) ze zbiorów Luwru pędzla
Drosta.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.20.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.20.html
Jak wspomniano na początku, szczególne miejsce na aukcji
zajmują dzieła hiszpańskich mistrzów. Mistyczne
zaślubiny świętej Katarzyny Aleksandryjskiej pędzla Francisca de Zurbarana
z około 1660 – 1662 roku, czyli schyłku życia artysty, to kwintesencja stylu
artysty. Ostry światłocień charakterystyczny dla wczesnych dzieł Zurbarana, nie
jest w tym obrazie tak widoczny, ale typowy realizm przedstawienia jest oddany
w typowy sposób. Widoczne są też wpływy innych mistrzów, być może włoskiego
baroku, bowiem jedno z ostatnich malowideł mistrza cechuje miękki modelunek.
Estymacja od 1,5 miliona do 2 milionów dolarów.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.30.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.30.html
Jak zwykle podczas aukcji dawnych mistrzów, szukam
doskonałej martwej natury. Tym razem moją uwagę zwraca płótno Juriaana van
Streeka z estymacją od 150 tysięcy do 200 tysięcy dolarów, malarza, o którym
właściwie nie słyszałam. Pierwsze wzmianki o nim pochodzą z 1653 roku z
dokumentów zachowanych w Amsterdamie. Malował głównie martwe natury, niewiele
wiadomo o jego wczesnych latach poza tym, że obrazy są wyraźnie ispirowane
twórczością Willema Kalfa, artysty z Rotterdamu, który pracował w Amsterdamie
po 1650 roku. Oferowany na aukcji obraz ukazuje popularne dla malarza
przedmioty, jak chińska porcelana i aksamitne draperie. Obraz jest sygnowany. Przed
tym dziełem chętnie spędziłabym wiele godzin i mam nadzieję, że zostanie
zakupiony przez jakieś muzeum europejskie.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.18.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.18.html
Spójrzmy jednak na dzieło przypisywane Velasquezowi. Estymacja
obrazu pomiędzy 1,5 miliona a 2 milionami dolarów. Czy powinnam pisać o
wspaniałych refleksach świetlnych, czy wyjątkowym oddaniu detali? Czy warto
zwracać uwagę na mieszanie barw i miękkie modelunki? A światłocień? Dość
chaotyczna pozornie kompozycja po dłuższym przyglądaniu się obrazowi zyskuje na
wiarygodności. Eksperci z Sotheby’s porównują obraz do płótna Scena kuchenna z Chrystusem w domu Marty i
Marii z około 1618 roku ze zbiorów National Gallery w Londynie, czy do Starej kobiety przygotowującej jajka z
1618 roku ze zbiorów National Gallery w Edynburgu zwracając uwagę na
podobieństwa, co z pewnością podniesie cenę dzieła. Oferowany na aukcji obraz
jest bardzo realistyczny, a przedmioty łudzą iluzją. Z dwóch opisanych powyżej
martwych natur, wybrałabym chyba Juriaana van Streeka.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.31.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.31.html
Kiedy przyglądam się dziełom Orazia Gentilleschiego, zawsze
porównuję go z jego córką, niewątpliwie bardziej utalentowaną. Jednak Głowa kobiety, której estymację szacuje
się od 2 do 3 milionów dolarów jest zupełnie wyjątkowym i rzadkim dziełem. To
jedno z dwóch ocalałych do obecnych czasów dzieł na desce tego artysty i
zostało opisane w inwentarzu sporządzonym przez Abrahama van der Doorta
pomiędzy 1637, a 1639 rokiem jako należące do króla Karola I. Van der Doort
zanotował, że obraz został przez króla zakupiony, nie zaś namalowany na
zlecenie. Prawdopodobnie mógł się znajdować w zbiorach Gentilleschiego jako
wzór dla kolejnych obrazów. Dzieło zapewne zostanie zakupione przez któreś z
muzeów.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.38.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/master-paintings-n09601/lot.38.html
Na aukcji właściwie nie ma słabych dzieł. Chciałoby się
napisać jeszcze o wspaniałej Adoracji
Dzieciątka z około 1525 roku ze szkoły antwerpskiej, czy przebogatej Martwej naturze (...) Bernarda Strozzi.
Są jeszcze wspomniane obrazy Fragonarda, Bouchera, mistrzów niderlandzkich,
szkoła sieneńska... Każdy z nich zasługuje na odrębny artykuł.
Master Painting & Sculpture Evening Sale
Aukcja odbędzie się w siedzibie domu aukcyjnego Sotheby’s w Nowym Jorku 25 stycznia 2017 roku o godz. 18:00 (24:00 w Polsce).
Aukcja odbędzie się w siedzibie domu aukcyjnego Sotheby’s w Nowym Jorku 25 stycznia 2017 roku o godz. 18:00 (24:00 w Polsce).
Komentarze
Prześlij komentarz