Aukcja Rysunków Dawnych Mistrzów
Sotheby's Nowy Jork przygotowuje się do corocznych aukcji w ramach Master Week - Tygodnia Mistrzów. Jako pierwsza, w dniu 25 stycznia odbędzie się Aukcja Rysunków Dawnych Mistrzów. Dom aukcyjny
reklamuje ją jako ekscytującą z rzadko spotykanymi na rynku rusynkami ze
złotego okresu historii sztuki brytyjskiej, chociaż do sprzedaży będą także
oferowane prace Włochów, czy Francuzów. To, co z pewnością przyciągnie kolekcjonerów,
to jednak angielskie nazwiska: sir Thomas Lawrence, William Turner, Edward
Burne-Jones i William Blake.
Prace szczególnie polecane, to dwa szwajcarskie pejzaże malowane
tuszem i akwarelą Williama Turnera z estymacją odpowiednio od 150 do 250 tysięcy
dolarów i od 140 do 180 tysięcy dolarów. Są to widoki znad jeziora Thun, jednego
z ulubionych miejsc pobytu malarza. Turner po raz pierwszy odwiedził Szwajcarię
w 1802 roku, a później wracał tam wielokrotnie. Dwie prace oferowane na aukcji
były własnością jednej rodziny od maja 1871 roku. Są to bardzo rzadkie i
wyjątkowe dzieła artysty i nie były prezentowane publiczności od końca XIX
wieku.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.82.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.83.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.82.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.83.html
Wystawiane wiele razy dzieło sir Edwarda Burne – Jones’a ze
wzmiankami w literaturze sięgającymi
końca XIX wieku to motyw z legendy arturiańskiej, Szaleństwo Sir Tristrama. Scena została utrwalona na kartonie
farbami akwarelami i ozdobiona elementami złota. Burne – Jones namalował historię
sir Tristrama, jednego z rycerzy króla Artura na czterech kartonach, które
miały być wzorcami dla wykonania witraży do domu bogatego kupca tekstylnego,
Waltera Dunlopa. Dzisiaj witraż ukazujący scenę Szaleństwa sprzedawaną na aukcji możemy podziwiać w londyńskiej
Bradford City Art Gallery, zaś pozostałe kartony (poza jednym zniszczonym
podczas wojny) posiada Birmingham City Art Gallery w Londynie. Przygotowawczy
szkic do Szaleństwa znajduje się w
swoich zbiorach Tate Britain.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.113.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.113.html
Dwie prace Williama Blake’a z estymacją odpowiednio od 100
do 150 tysięcy dolarów i od 180 do 240 tysięcy dolarów to rysunki piórkiem
malowane następnie akwarelą. Pierwszy z nich przedstawia grobowiec z królem,
rycerzem, dworzaninem i matką z dzieckiem, zaś drugi to ilustracja do fragmentu
wiersza. Rysunki są częścią projektu serii ilustrującej poemat Roberta Blair’a The Grave (Mogiła). Zamówienie na cykl ilustracji
Blake otrzymał od Roberta Cromeka w 1805 roku, który planował wydać luksusową
edycję tego 767-wersowego poematu (stało się to w 1808 roku). Ciekawostką tutaj
jest fakt, że portfolio z dziewiętnastoma pracami Blake’a zostało odkryte w
2001 roku w niewielkiej księgarni w Glasgow. Sotheby’s oferował je na aukcji w
Nowym Jorku w 2006 roku.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.110.html
https://translate.google.pl/#en/pl/that%20subsequently%20appeared%20at%20auction%20at%20Sotheby%27s
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.110.html
https://translate.google.pl/#en/pl/that%20subsequently%20appeared%20at%20auction%20at%20Sotheby%27s
Na aukcji będzie można nabyć także rysunki włoskich, czy
niderlandzkich artystów, a także kilka prac Francois Bouchera. Dość rzadkie
krajobrazy malowane piórkiem i sangwiną przez Guercina, drzeworyt w technice
chiaroscuro Parmigianina (August i
Sybilla z estymacją od 100 do 150 tysięcy dolarów) i ważne nowe odkrycie -
rysunki artysty tworzącego w XVI wieku, Lelio Orsi’ego. Apollo powożący słonecznym rydwanem z estymacją od 50 do 70 tysięcy
dolarów malowany piórkiem i tuszem to prawdopodobnie rysunek do nieistniejących
już fresków na wieży katedry na Piazza del Duomo w mieście Reggio nell’Emilia. Wiarygodnym
źródłem istnienia tych fresków może być zachowany w zbiorach pinakoteki
Fotanesi obraz anonimowego artysty z początku XVII wieku przedstawiający
religijne święto na Piazza del Duomo z widoczną wieżą dell’Orologio dekorowaną
freskami.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.9.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.9.html
Moją uwagę zwróciło także studium gałązki mirtu Johna Ruskina
z estymacją od 10 do 15 tysięcy dolarów. To rysunek ołówkiem malowany akwarelą.
Artysta planował wydać album botaniczny z rysunków, które tworzył od 1840 roku.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.101.html
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/old-master-drawings-n09603/lot.101.html
Aukcja odbędzie się 21 stycznia w domu aukcyjnym Sotheby’s w Nowym
Jorku o godz. 10:00 (godz. 16:00 w Polsce). Dla zarejestrowanych użytkowników
istnieje możliwość obejrzenia jej online.
Komentarze
Prześlij komentarz