Gdańsk - Sopot kulturalnie. Kalendarium wydarzeń od 28 lutego do 5 marca 2020


Galerie po kolei:

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Akademia Sztuk Pięknych Gdańsk

Gdańska Galeria Miejska

Galeria Punkt GTPS 

WL4 Mleczny Piotr

Oliwski Ratusz Kultury i Galeria Nowy Warzywniak 

Muzeum Narodowe Pałac Opatów

Galeria Sztuka Wyboru 

Galeria ŻAK 


Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Pl. Zdrojowy 2




Wystawa Graboski Arti Fuksy 2000-2020 do 1 marca 2020 roku. Więcej w linku poniżej, byłam na wernisażu, podczas którego artysta przy współudziale studentów z ASP wykonał wprowadzający do wystawy performance. Prace przedstawiono w formie zdjęć z wybranych działań, pod nimi ekrany z zapętlonymi filmami z kolejnych. W oddzielnej sali na dużym ekranie wyświetlane są stale filmy, z których w głównej sali pokazano tylko zdjęcia. Pojawiło mi się pytanie o potrzebę poznania siebie u artysty, nie wiem, czy rozumiem jego działania przekraczania granic ciała. Czy to w ogóle jest przekraczanie i na ile jest to komfortowe lub nie. Albo może jest niekomfortowe, ale o to chodzi, żeby przestać szukać komfortu, a wówczas można się pośmiać, z siebie najbardziej. Bardzo indywidualny odbiór, ale w moich zainteresowaniach ciałem i wielozmysłowością ważne doświadczenie. W każdym razie siedziałam prawie godzinę i oglądałam filmy z zarejestrowanych performance'ów i myślałam. Doszłam do kolejnego pytania w swoich badaniach: czy ciało mnie chroni, czy odsłania?https://www.facebook.com/events/516778429045044/



Wystawa "Knaf's Not Dead", wernisaż był 30 stycznia o godz. 19:30, kurator Cezary Pieczyński, współpraca Galeria Piekary, w PGS do 8 marca 2020 roku. Wciąż nie byłam, dlatego tylko link do wydarzenia:

https://www.facebook.com/events/480672019511939/?event_time_id=480672022845272



Wystawa "Bruno Schulz wśród artystów swoich czasów", wernisaż 5 marca o godz. 19:30, wystawa potrwa do 14 czerwca 2020 roku. Nie możecie tego przegapić, będę na pewno i napiszę więcej. Ale to, co dzisiaj mogę Wam przekazać, to sugestię Olgi Tokarczuk. W czerwcu 2019 roku byłam we Florencji i w jednej z księgarni znalazłam informację o literackich wydarzeniach w mieście. Okazało się, że podczas mojego pobytu było planowane spotkanie z Olgą Tokarczuk z okazji przyznania jej nagrody za książkę "Bieguni" (wł. I Vagabondi", przekład Barbary Delfino, obecnej na spotkaniu). Poszłam i słuchałam opowieści o tym, że każda osoba pisząca w Polsce, powinna przejść własną drogę przez literaturę Brunona Schulza. Że to jest język uczący kultury i swobody twórczej, że powinniśmy go czytać, bo to jeden z najważniejszych głosów literatury XX wieku. Po spotkaniu Włosi pytali księgarzy o jego książki. Wiem, że wystawa w PGS nie odbędzie się wokół literackiej twórczości, ale Schulz był także znakomitym rysownikiem i może warto skonfrontować słowa naszej noblistki dotyczące słowa z twórczością rysunkową Schulza i jemu współczesnych. Żeby sprawdzić, na ile artyści plastycy czerpali z niego i przypomnieć sobie lektury szkolne i do nich wrócić. 

W wystawie zostaną zaprezentowane dzieła z Lwowskiej Narodowej Galerii im. B.G. Woźnickiego oraz z Muzeum Ziemi Drohobyckiej. Artyści: Ksawery Dunikowski, Erno Erb, Marceli Harasimowicz, Wlastimil Hofman, Alfons Karpiński, Andrzej Pronaszko, Bruno Schulz, Eustachy Wasilkowski Wojciech Weiss, Leon Wyczółkowski oraz Zofia Alibnowska, Stanisław Batowski, Zefiryn Ćwikliński, Stanisław Dębicki, Stefan Filipkiewicz, Stefania Gebus-Baraniecka, Leon Getz, Jakub Glasner, Iwan Iwaniec, Stanisław Kamocki, Józef Kidoń, Marcin Kitz, Józefa Kratochwila-Widymska, Ołena Kulczycka, Władysław Lam, Leopold Lewicki, Ludwik Lille, Antoni Markowski, Jarosława Muzyka, Michał Osinczuk, Józef Pieniążek, Janina Reichert-Toth, Tadeusz Rybkowski, Kazimierz Sichulski, Roman Sielski, Władysław Skoczylas, Józef Starzyński, Iwan Trusz, Ludwik Tyrowicz.



Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku




Wystawa w auli ASP "Trio: Gdańsk, Łódź, Ostrava. Wernisaż 19 lutego 2020 roku o godz. 18:00, wystawa potrwa do 4 marca 2020 roku.

Ze strony wydarzenia: "TRIO to idea Akademii. TRIO to różnorodność. TRIO to konfrontacja. Jak wyglądają pracownie rysunku i malarstwa w naszych Akademiach?
Co nas łączy, a co dzieli? Prezentujemy prace artystów-pedagogów, których pracownie są propozycjami dla studentów-przyszłych artystów. W 2019 roku zrealizowaliśmy dwie odsłony TRIO i zaprezentowaliśmy środowiska z Akademii Sztuk Pięknych z Krakowa, Wrocławia, Poznania i Katowic. Do prezentacji 19 lutego 2020 roku zaprosiliśmy:
prof. Dorotę Sak, prof. Marka Saka oraz doktorantkę Aleksandrę Ignasiak z ASP w Łodzi prof. Zbynka Janaczka, dra hab. Marka Sibińskiego oraz dr Andreę Uvacikovą z Uniwersytetu z Ostrawy z Fakultetu Sztuk Pięknych (Czechy).
Gospodarzem projektu jest Pracownia PRiM z ASP w Gdańsku z prof. Zbigniewem Gorlakiem, Edytą Kowalewską i Michałem Wirtelem.
TRIO to święto rysunku i malarstwa, działań multimedialnych, to sztuka bez granic czasu i miejsca".



Gdańska Galeria Miejska, ul. Szeroka 37




Wystawa prac Agnieszki Polskiej „The Demon’s Brain”, wernisaż odbył się 21 lutego, wystawa czynna do 18 kwietnia 2020 roku. Kurator Olaf Stüber.

To wielkoformatowe prace wideo i instalacje dźwiękowe powstałe dzięki Nagrodzie Galerii Narodowej, wyróżnienia przyznawanego w Niemczech i po raz pierwszy zostały zaprezentowane w Berlinie na przełomie 2018 i 2019 roku.

Ze strony wydarzenia: „W ramach czterech zsynchronizowanych filmów, wykorzystując częściowo fabularne, a częściowo animowane obrazy, The Demon's Brain opowiada historię średniowiecznego posłańca, którego zadaniem jest dostarczenie listów do niejakiego Mikołaja Serafina, zarządcy polskich kopalni soli. Listy napisane po łacinie są autentyczne, datowane na wiek XV. Zawierają informacje o wczesnych strukturach kapitalistycznych intratnego przemysłu wydobywania soli, funkcjonującego w ramach ówczesnego feudalnego Królestwa Polskiego. Lecz zarówno postać posłańca, młodego mężczyzny na białym koniu, jak i opowieść powstała wokół niego, są fikcyjne. Posłaniec nie dociera na miejsce, jego koń ginie po drodze, on zaś pozostaje sam w apokaliptycznym krajobrazie.”
Jednakże historia dotycząca kopalni soli w Polsce jest jedynie tłem i pretekstem do podejmowania wielu innych wątków. Pojawiający się urokliwy demon, skomponowany jedynie z ogromnych oczu i ust, opowiada młodemu posłańcowi o przyszłym upadku przemysłu wydobycia soli i obecnej rzeczywistości, o turbo-kapitalizmie, zniszczeniu środowiska i wyzysku, który przyniosła ze sobą era industrializacji. Przekonuje posłańca, że jest wybrańcem, który może jeszcze wszystko zmienić, nie dostarczając wspomnianych listów: „Jesteś tym jedynym, który może odmienić przyszłość. Jeszcze nie jest za późno!”.

Agnieszka Polska, urodzona w Lublinie w 1985 roku, mieszka w Berlinie. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, była studentką pracowni fotograficznej Agaty Pankiewicz (2005 - 2010), a na Berlińskim Uniwersytecie Sztuk Pięknych ukończyła zajęcia prowadzone przez Hito Steyerl (2008 - 2009). Swoje prace wystawiała podczas wielu międzynarodowych wystaw, włącznie z New Museum i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, Centre Pompidou i Palais de Tokyo w Paryżu, Hirshhorn Museum w Waszyngtonie oraz Hamburger Bahnhof w Berlinie. Uczestniczyła także w 57. Biennale w Wenecji, 11. Biennale w Gwangju, 19. Biennale w Sydney i 13. Biennale w Stambule.


W PR II krótko opowiadano o wydarzeniu w poprzednim tygodniu, jeśli ktoś znajdzie w wiadomościach kulturalnych, ale myślę, że to sztuka, którą trzeba zobaczyć samemu. Dajcie mi pretekst, niech ktoś się zgłosi na oprowadzanie, chętnie pójdę i pogadam na temat wystawy, oczywiście bezpłatnie.




Gdańskie Towarzystwo Przyjaciół Sztuki


Galeria Punkt, ul Chlebnicka 2



Wystawa Marka Wrzesińskiego "Linia. Kolor. Dźwięk", wernisaż odbył się w piątek 21 lutego o godz. 17:00, wystawa nie wiem, do kiedy, na stronie brak informacji, ale pójdę w weekend (prawdopodobnie), znam sztukę Wrzesińskiego, wiem, że warto.

Obrazy prezentowane w Galerii Punkt GTPS stanowią otwarty cykl prac i są kontynuacją projektu Kontemplacje / Malarstwo. Głównym tematem kompozycji malarskich jest motyw martwej natury w kontekście problemu relacji pomiędzy pojęciami, takimi jak: przedmiot – przestrzeń; geometria – metafizyka; kolor – materia – powierzchnia obrazu malarskiego. Prace w formie otwartych kompozycji są dedykowane innym twórcom poruszającym się w konkretnych, wybranych i inspirujących Wrzesińskiego przestrzeniach artystycznych. Gośćmi specjalnymi wernisażu byli absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku im. Stanisława Moniuszki: Karolina Sołomin – sopran oraz Krzysztof Szczęsny – klarnet, instrumenty elektroniczne. Szczęsny w towarzystwie sopranu Karoliny Sołomin zagrał autorską kompozycję poliptyków dźwiękowych zainspirowaną obrazami z cyklu Kontemplacje.

***
prof. ASP dr hab. Marek Wrzesiński:
urodzony w 1978 r. w Brodnicy. Absolwent ASP w Gdańsku. Od 2019 roku pełni funkcję Prodziekana ds. Kierunku Malarstwo.
Obecnie pełni obowiązki Kierownika II Pracowni Malarstwa i Rysunku w Katedrze Kształcenia Podstawowego na Wydziale Malarstwa.
Zajmuje się malarstwem, rysunkiem oraz fotografią, łącząc pracę artystyczną z pracą zawodową na macierzystej uczelni. Jest autorem kilkunastu wystaw indywidualnych oraz brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, w tym plenerach, sympozjach, konferencjach w kraju i za granicą.



WL4 Mleczny Piotr




Wystawa zbiorowa "Wiatr od Bałtyku", wernisaż odbył się w sobotę, 22 lutego o godz. 19:00, wystawa potrwa do 29 lutego, zwiedzanie po uprzednim umówieniu telefonicznym: 607 973 738. Niestety nie dotarłam na wernisaż z powodu grypy, ale postaram się, sterta notatek, książek i reprodukcji na biurku stale rośnie.

Uczestnicy wystawy:

Marek Arcimowicz

Roman Gajewski

Zbigniew Gorlak

Przemysław Garczyński

Zbigniew Kosmala

Tomasz Kucharski

Przemysław Łopaciński

Marek Model

Janina Rudnicka

Tomasz Sikora

Michał Wirtel

Artur Wyszecki

Jacek Zdybel

https://www.facebook.com/events/273092563657121/



Oliwski Ratusz Kultury w Gdańsku-Oliwie, ul. Opata Jacka Rybińskiego 25



Wystawa ceramiki Katarzyny Wolskiej do 15 marca 2020 roku. Więcej w linku, ale byłam na wernisażu, rozmawiałam z artystką, niektóre prace zostały już sprzedane, ale kilka jeszcze jest do wzięcia. Moja recenzja w linku poniżej, podaję fragment, dla zachęty: Popatrzcie na uwięzionego człowieka. Owoc leżący przed nim jest tematem rozważań. Człowiek nie wie jeszcze, czy ma go skosztować, ale zrobi to. Jest to jedyne wyjście z sytuacji bezruchu twórczego. Ludzkość uwięziona w ideach boskich miała możliwość wyboru: zejść z drzewa i zacząć rozniecać ogień, malować na skałach wizerunki zwierząt, tworzyć narzędzia, przedmioty dekoracyjne, budować domy. Żeby to zrobić, musiała zjeść owoc, w jednych źródłach będący jabłkiem, w innych granatem lub figą. Człowiek musi zacząć żyć, uwolnić się ze szklanej pułapki i pójść dalej.

https://galeriawarzywniak.pl/index.php?s=wydarzenie&idw=693



Wystawa malarstwa Pawła Wyborskiego, wernisaż 7 lutego o godz. 19:00, wystawa do 15 marca 2020 roku. Polecam obrazy „opowiadające o ikonach”. Moja recenzja tutaj:

https://galeriawarzywniak.pl/index.php?s=wydarzenie&idw=692



Wystawa WSZECHŚWIAT KOLORU, wernisaż 27 lutego 2020 roku o godz. 19:00. Właśnie wróciłam z wernisażu, poznałam Sylwię Kalinowską, autorkę dwóch obrazów z obecnej wystawy i artystkę działającą także w fundacji Dziedzictwa Kultury Polskiej. W Sali Koncertowej ratusza jest kolorowo, różnorodnie, obrazy zupełnie różne stylistycznie i formalnie.
To ogólnopolski projekt zrealizowany przez artystów i organizacje działające na polu kultury (Wspólnota Gdańska, Power of Art, Eviva l'Arte, Fundacja Na Rzecz Kultury i Integracji Pozytywy). Wydaje się, że kolor będzie punktem stycznym tego wydarzenia, ale przekonam się podczas wernisażu, na który i Was zapraszam. Organizatorzy piszą, że wystawa kładzie nacisk na indywidualność każdego artysty, ale pokazuje także relacje różnych twórczych koncepcji i form wizualnych. Artyści:
Edyta Dzierż - Warszawa, Sylwia Kalinowska - Biała Podlaska, Katarzyna Karczmarzyk Zoya - Gdańsk, Anna Kossakowska - Warszawa, Jola Michalak - Lublin, Magdalena Podolska - Szczecin, Marko Veljic - Serbia, Mag Woźniak Art - Warszawa, Adam Wyżlic | Portrety - Olsztyn, Katarzyna Zawierucha - Kraków.
Organizatorzy Projektu: Power of Art i Eviva l’Arte /Edyta Dzierż, Anna Kossakowska i Magdalena Woźniak/
Współorganizatorzy Projektu: Fundacja Na Rzecz Kultury i Integracji "POZYTYWY", Galeria/Fundacja Metamorfozy, Stara Rzeźnia.
Patronat medialny: Art Imperium, Klub Integracji Europejskiej, Przedsiębiorcyeu, Warszawa za darmo - waw4free
Po Gdańsku wystawa pojawi się w kilku miastach, ale już wzbogacona o prace kolejnych artystów: Waldemar Borowski - Warszawa (malarstwo), Krzysztof Kopeć - Katowice (malarstwo), Magdalena Limbach - Warszawa (malarstwo), Izabella Rewcio - Szczecin (rysunek/grafika) - rotacyjnie.

Szczecin - Galeria Stara Rzeźnia - 12.03-4.04.2020
Warszawa - Galeria Metamorfozy - 10.04-3.05.2020
Kielce - DK Zameczek - 16.10 - 15.11.2020
Centrum Sztuki Kartonovnia - termin - planowany na zakończenie I edycji projektu 2020/2021
Więcej informacji o wydarzeniu: https://www.facebook.com/PowerofArt/




Muzeum Narodowe Oddział Sztuki Nowoczesnej w Oliwie


Galerie muzeum wypełniają nowe nabytki sztuki współczesnej. Byłam już dwa razy i wstyd, że jeszcze Wam nic nie napisałam. Ale napiszę, bo kilka dzieł porusza do kości, do nerwów, niektóre rozbawiają, by po chwili kazać westchnąć. Podam tylko kilka haseł, bo godzina późna: Sąd Ostateczny, korona cierniowa, za dużo koni, jestem z Gdańska, będę jadł twój umysł, cykl reprodukcje, drzwi bez imienia, posłowie. Jeśli ktoś chce się ze mną wybrać, posłuchać, o czym dla mnie jest "Nowe spojrzenie" w muzeum, zapraszam. No weźcie, chodźcie ze mną. Muszę mieć cudze spojrzenie dla zachowania dystansu.



Galeria Sztuka Wyboru we Wrzeszczu, ul. Słowackiego 19





Wystawa Marka Rogali "Kulturalne Kwadraty", wernisaż 21 lutego 2020 roku o godz. 19:30. Sam artysta mówi, że wystawa jest rodzajem eksperymentu o codziennym tworzeniu kwadratów o kulturalnym życiu Trójmiasta. SKM czyli Szybka Kultura Miejska. Codzienność i różne media ją przedstawiające. Jestem ciekawa i idę jutro, a Wy? Edit: nie byłam, grypa położyła mnie do łóżka z francuskimi komediami i ksiażką Eleny Ferrante. Zdaję sobie sprawę z tego, że jeśli nie pójdę, nie stracę wielkiej sztuki, bo i tak obserwuję profil na Insta, ale pójdę, bo chcę zobaczyć, jak to wygląda poza fotografią. Poza tym ten człowiek codziennie rano tworzy swój kulturalny kwadrat, przed pracą, przed dniem, chcę iść, spojrzeć, napisać, pomyśleć, bo powiem Wam, że tacy ludzie tworzą Waszą i moją codzienność kulturalną. Warto im za to podziękować, choćby swoją obecnością.





Klub ŻAK Gdańsk Strzyża, ul. Grunwaldzka 195



Ostatni tydzień, a właściwie do końca weekendu, bardzo dobra sztuka: wystawa prac Magdaleny Peli "Żeby coś usłyszeć trzeba samemu zamilknąć" do 1 marca 2020 roku. Inspiracją artystki stał się cytat z książki Jolanty Brach-Czainy "Szczeliny istnienia":

„Podstawę naszego istnienia stanowi codzienność. A że fakt istnienia przeżywamy jako niezwykle ważny, więc ogarnia nas zdumienie, ilekroć uświadamiamy sobie, że upływa ono na drobiazgach”.

Opowiem swoimi słowami o wystawie po dzisiejszym wernisażu o godz. 19:00



Byłam na wernisażu, ciekawie słuchało się Magdy i jej opowieści o pracy artystki z fragmentami wspomnień ze studiów, na przykład dotyczącymi dużej płachty z pozszywanych szablonów. To praca, która we fragmentach była gromadzona przez lata i Magda, wspólnie z kuratorką, Agatą wpadły na pomysł, by wykorzystać te kawałki, pozszywać je, połączyć i zaprezentować na obecnej wystawie. Najmocniejsze w wymowie dzieło, to tondo wyhaftowane przez artystkę w zdania - bliznowce, słowa, które zraniły osoby z jej otoczenia i które są nadal noszone w ich głowach, sercach, ciągle bolą, nie chcą się zagoić. Warto się przyjrzeć temu pozornie niespójnemu ciągowi znaków i zdań, wyczytać słowa, które wciąż niszczą codzienność innych. Artystka wyhaftowała je na płótnie w następujących po sobie wersach, miesiącami z nimi była, wbijała igłę, raniła palce. Na koniec całość pokryła warstwą farby - warstwą utrwalającą. To praca o pamięci. To jest dobra, doskonała sztuka z pogranicza antropologii kultury, psychologii i historii. A o Magdzie będzie jeszcze słychać, jestem pewna.



Komentarze

Popularne posty