Ospedale degli Innocenti. Pierwsza renesansowa budowla florencka
Projekty budowlane realizowane we Florencji od czasów antyku
we wczesnym renesansie przejęły tradycje geometrycznych podziałów, proporcji i
dekoracji architektonicznych. Spuścizna architektoniczna średniowiecza,
szczególnie sztuki romańskiej błędnie odczytanej jako starożytnej (np.
Baptysterium św. Jana), a także kontynuacja sztuki budowlanej późnego
średniowiecza stworzyły stylistykę niezupełnie nową, jak chcemy ją dzisiaj
odczytywać. Wczesny renesans z jego odkryciem zasad perspektywy nie był do
końca innowacyjny, bo korzystał z całych stuleci dorobku, a nowoczesność
polegała na krytycznej adaptacji wcześniejszego sposobu budowania. Architekci
renesansowi nie przejmowali tradycyjnych elementów bezpośrednio, ale adaptowali
je i dostosowywali do miejscowej kultury lub do tego, co odpowiadało ich
wyobrażeniom. Jak to wytłumaczyć? Otóż rozumienie antycznej sztuki budowlanej
nie do końca było takie, jak odbieramy je dzisiaj. Kiedy Leon Battista Alberti
napisał swój traktat o architekturze wzorując go na pismach Witruwiusza,
odkrytych ponownie w 1414 roku dzięki Kosmie Medyceuszowi, nie do końca
rozumiał zasady stosowane w architekturze starożytnych budowli. Kolumny nie
traktował jako elementu konstrukcyjnego, ale jako dekorację. Poza tym teoretycy,
humaniści i architekci florenccy traktowali kulturę starożytnej Grecji i Rzymu jako
jedną spuściznę. Średniowieczne techniki budowlane natomiast nieświadomie
traktowali jako antyczny sposób określania geometrycznych proporcji czując się
przy tym naśladowcami antyku.
Fasada Ospedale degli Innocenti, sierpień 2018 |
Pierwszym artystą, któremu udało się uwolnić od miejscowych
tradycji budowlanych był Filippo Brunelleschi, słynny twórca kopuły katedry
Santa Maria del Fiore, z wykształcenia złotnik, nie architekt. Ale pierwszym
dziełem Brunelleschiego, które połączyło ze sobą tradycyjne elementy z nowymi
ideami budowlanymi było Ospedale degli Innocenti, czyli szpital podrzutków. Zleceniodawcami
były cechy jedwabników i złotników. Brunelleschi
wykonał projekt i nadzorował budowę, ale jednocześnie rozpoczął prace przy
kopule katedry. Budowa ochronki rozpoczęła się w 1419 roku. Łuki arkad budynku
zostały precyzyjnie wyliczone geometrycznie, a ich kształt wykazywał
symetryczny stosunek między krzywizną a szerokością, podstawą sklepienia i
wysokością ostatnich cegieł u szczytu łuków. Brunelleschi wykorzystał w tej
budowli cały swój talent i badania nad antyczną architekturą. Szpital jest
zespołem budynków otaczających wewnętrzny dziedziniec, ale najbardziej znana
jest fasada od strony Piazza Santissima Annunziata. Nie została zaprojektowana
jako rodzaj monumentu przyciągającego uwagę, ale jako estetyczne rozwiązanie z
powtarzającymi się arkadami, fryzem i rytmicznym układem okien. Budowla ma
prostą formę i chociaż fasada przypominała dziedzińce klasztorne, ochronka była
finansowana oraz prowadzona przez osoby świeckie. Niski i podłużny budynek
szpitala Brunelleschi udekorował długą loggią kolumnową spoczywającą na
dziewięciostopniowym podwyższeniu. Dziewięć arkad o półokrągłych łukach
wspartych na kolumnach o kompozytowych kapitelach (połączone liście akantu ze
ślimacznicami) tworzy długi zadaszony trakt ozdobiony wewnątrz malowidłami. Wysokość
kolumn wspierających arkady jest równa szerokości każdego z prześwitów. Na
zewnętrzych polach nad kolumnami wkomponowano zdobienia wykonane przez Andreę
della Robbia. To płaskorzeźbione medaliony z wizerunkami niemowląt. Na całej
długości fasady biegnie poziomy pas belkowania oddzielający część arkadową od
górnego piętra ozdobionego prostokątnymi oknami w płaskich obramieniach.
Fasada Ospedale nocą, sierpień 2018, po lewej fragment kolumnady przed kościołem Santissima Annunziata |
Ospedale degli Innocenti to pierwsza w pełni renesansowa budowla
florencka. Dzisiaj, na parterze można zapoznać się z historią tego miejsca uzupełnioną o ciekawe zabytki, np. figury Marii i Józefa, popiersia darczyńców, czy pamiątki po wychowanych tu dzieciach. Na piętrze znajdują się zbiory sztuki renesansowej oraz pomieszczenie z dewocyjnymi figurami i szopkami tworzonymi w klasztorze przez siostry zakonne.
Ciekawostka:
Dnia 5 lutego 1445 roku, dwa tygodnie po otwarciu ochronki, w oknie życia pozostawiono pierwsze dziecko. Była to dziewczynka, otrzymała imiona Agata Smeralda (dzień świętej Agaty).
Ciekawostka:
Dnia 5 lutego 1445 roku, dwa tygodnie po otwarciu ochronki, w oknie życia pozostawiono pierwsze dziecko. Była to dziewczynka, otrzymała imiona Agata Smeralda (dzień świętej Agaty).
Komentarze
Prześlij komentarz